SOM ACTIUS
SOM
ACTIUS!
Una setmana més, volem compartir amb
molta il·lusió algunes idees i recursos per tal d’acompanyar-vos, famílies i
alumnes, en aquest temps de confinament. Aquesta vegada us proposem activitats, jocs i situacions per tal
d’activar i de fer participar els vostres fills i filles en diverses propostes,
cadascú d’acord amb les seves possibilitats. Hi ha algunes activitats quotidianes que realitzem amb els nostres infants en les
que podem demanar la seva col·laboració. Són les nostres preferides, perquè no
requereixen invertir gaire temps extra, que no sempre disposem, i són
reconegudes i repetides al llarg del temps per part de tots. Valorem tota mena d’activació per part
seva, per petita que ens sembli.
·
Nosaltres
us proposem algunes idees, però el més interessant és que pugueu utilitzar les
que us serveixin i que utilitzeu els vostres recursos i imaginació per
pensar-ne de noves i més adequades pels vostres fills.
·
Recordem
que sempre és molt important acompanyar les activitats amb ordres verbals senzilles, o estímuls tàctils o visuals, per tal
d’informar d’allò que pretenem. Podem dir que són “trucs”. Per exemple “mira
aquí”, tocar la galta o fer un soroll del costat cap on volem que girin; que
tinguin el cap girat cap el mateix costat que volem que estirin el braç,
relaxar els músculs que estan molt tensos abans de començar... aquests “trucs”
els faciliten saber què han de fer i fer-ho. I pararem sempre que ens sembli
que es desencadeni dolor.
Activitats
a terra
- Asseguts amb les cames creuades,
amb la facilitació de l’adult i algun joc al davant.
-
De
genolls davant del sofà, cadira, tauleta baixa o algun altre moble al davant.
- Estirat recolzat sobre un colze i avantbraç
- De
quatre grapes (podem utilitzar, per tal de facilitar-ho, un rul·lo o manta
enrotllada o coixí gran).
enrotllada o coixí gran).
- Boca a baix amb un suport axil·lar (tovallola enrotllada).
Activitats
asseguts a la cadira
- Jocs
de pilota (subjectar-la i deixar-la caure / agafar-la i llançar-la) cadascú
segons les seves possibilitats.
segons les seves possibilitats.
- Si
tenim algun “ganxo” al sostre, podem utilitzar-lo per penjar-hi globus plens
d’arròs o altres objectes sonors que puguin subjectar o agafar i fer moure, a l’alçada
que els vagi bé per fer-ho.
d’arròs o altres objectes sonors que puguin subjectar o agafar i fer moure, a l’alçada
que els vagi bé per fer-ho.
Activitats
quotidianes
Aquí us posem alguns exemples, però com
aquests en podeu trobar d’altres que us vagin bé. Animeu-vos a compartir-los
als comentaris!
-
Canvi de bolquer. Pel canvi de bolquer, tenim
diverses possibilitats:
§ Podem flexionar les seves cames,
subjectar-los els peus i demanar que aixequin
el cul, els podem ajudar acompanyant el seu moviment amb la nostra mà.
§ Podem demanar que girin: iniciar el volteig cap a un costat, des de la
cama, i demanar o estimular amb algun objecte o so que acabin de girar cap a
aquella banda.
§ Podem demanar que agafin amb la mà o aguantin el bolquer net.
§ Podem donar-los una tovalloleta per tal que que es netegin, encara que
sigui de forma simbòlica i acabem nosaltres, o bé moldejant el seu moviment amb
la nostra pròpia mà.
§ Podem demanar que subjectin el bolquer brut tancat i el
deixin anar a les escombraries, o bé deixar-lo tancat a la seva falda i que
l’empenyin amb la mà cap a fora del seu cos perquè caigui a les escombraries
(cadascú segons les seves possibilitats i adequació de l’espai).
§ Encara que no facin tot el
moviment, no passa res: el que ens interessa és la connexió amb l’ordre i
l’activació muscular, sigui de l’amplitud que sigui.
o
Vestir i desvestir. Podem demanar la seva
col·laboració amb ordres senzilles, “estira la cama”, “estira el braç”. Un
truc: serà més fàcil que estirin el braç dret si primer tenen el cap girat cap
a la dreta, podem fer estímuls visuals o sonors estimular-los a fer aquest gir.
o
Posar i treure la rentadora. Podem demanar que ens ajudin a
portar algunes peces de roba bruta, com samarretes, a la seva falda, i que ens
les vagin donant o deixant caure al cistell amb la resta. Ara que ve el bon
temps, també podem deixar-ne algunes de netes i mullades a les seves mans
perquè les subjectin, i així ens ajuden a la seva manera a estendre la roba o
posar l’assecadora.
Jocs
de manipulació
Busquem objectes que siguin atractius i
fàcils d’agafar o de tocar, o bé que en moure’s provoquin algun soroll, o algun
tipus d’activitat de causa-efecte. Als blocs de les classes trobareu altres
idees!! Els instruments de música ens van molt bé. Els hi proposarem en
diferents postures.
-
Maraques
casolanes
-
Globus
una mica desinflats
-
Teclat
-
Guitarra
-
Material
reciclat (en general, té molt d’èxit): llaunes de conserves (sense les tapes
que tallen), tapes de pots de vidre, pots d’espessidor, etc.), pales de fusta.
-
Destruir
torres fetes amb brics de llet buits (podem fer un joc de bitlles i tombar-los
amb una pilota!).
Davant d’una taula o amb
un suport a la falda (com les tauletes de portàtil que tenen una part inferior
de tela que s’adapta i una part superior rígida), amb una cartolina i pintura o
iogurt o xocolata desfeta, per pintar amb les mans.
- També
ho podem fer amb els peus, al terra o asseguts amb una banqueta sota els peus
que faci de suport per a la cartolina.
Com veieu, les possibilitats són moltes
i aquí només us proposem una mostra que pugui ser d’estímul i d’inspiració. És
molt útil que ens aporteu les vostres pròpies idees als comentaris! Gràcies per
acompanyar-nos una setmana més.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada